Ida Hjalmarsson

Kategori: Svar

JEANS

 

 

 

Fick en fråga och tänkte svara på det i ett inlägg. 

Byxorna är DrDenim, och modellen är "plenty". Plenty är modellen som är högre i midjan. Deras modell "Kissy" är ju jättepopulär, ett par sånna har väl typ alla känns det som! Men jag kände för att kunna sitta på huk utan att visa myntinkastet, så jag tog dom högre. Dom är verkligen så bra som alla säger, dom sitter som ett smäck! Dock börjar dom tappa färgen och bli lite dassiga.

399 kronor tror jag dom kostade!

 

SVAR OM JACKAN

 

 

 

 

Tröjan är från märket Pearl Izumi, och deras hemsida hittar ni HÄR. Dom säljer ju dock inte till kunder utan bara till återförsäljare. Vilka som är återförsäljare vet jag inte, men kan tänka mig att de flesta sportaffärer är det. En som jag vet säljer Pearl Izumi är ju Allebike, som min pojkvän äger. Så om ni bor i Alingsåsområdet så är det bara att åka ut dit eller annars höra av sig till dom!

 

BILDER..

Tänkte bara ta det här med bilder och vikt en gång. Ni som har läst min blogg ett tag vet vad jag pratar om, ni andra kan titta in HÄR.

Jag fick en kommentar häromdagen från någon som tyckte att jag hade blivit stor igen och undrade om det inte var tråkigt att jag hade fått tillbaka min sk "gamla kropp". 

Nu har jag ju inte det, visst har jag gått upp i vikt sen i höstas, det var ju liksom ett halvår sen jag gick ner i vikt. Nu väger jag 2 kilo mer än då. Men hade det nu varit så att jag hade gått upp alla kilo igen så hade jag väl inte vart ledsen över det.  Lyckan sitter inte i kilorna, visst kan man bygga upp sjölvförtroendet om man bli nöjd med sin kropp, men man blir ju inte en lyckligare människa beroende på hur många kilo man har på kroppen. Jag älskar min kropp så sjukt mycket. Även om den väger 55 kilo eller 65 kilo.

Men så tillbaka till själva poängen med inlägget, haha. Det är så sjukt svårt att säga hur mycket någon väger genom att titta på en bild. Bilder kan ändra på hur mycket som helst, genom olika vinklar och ljus. Man kan inte hänga upp sig på bara en bild. Precis som jag skrev under Före/Efterbilderna så är före-bilden en dålig bild i dåligt ljus och efter-bilden är en bra bild!

Jag är ingen sån bloggare som bara tänker lägga ut bilder när jag ser som snyggast och smalast ut.

Man har ju inte bara ett uteseende, utan hur många som helst! Så då vet ni det!

 

Här är två bilder tagna med en dags mellanrum, den andra bilden tog jag nu imorses. Ingen av bilderna är manupularade och jag har inte hetsbantat senaste dygnet ;) haha.

 

 

 

 

 

 

 

PS. sen menar jag verkligen inte att jag är tjock på första bilden, verkligen inte. Vill bara poängtera att man inte alltid kan se likadan ut! 

 

SVAR OM VIKTNEDGÃ…NG

Sådär! Nu har jag försökt svara på de flesta frågor jag fick om DET HÄR INLÄGGET. En sak som är väldigt vktigt att komma ihåg är att jag INTE är någon utbildad kostexpert eller träningsexpert, utan jag kan bara prata ifrån egna erfarenheter och upplevelser.  

Det var några frågor som var samma, så om inte just din fråga finns här så finns svaret ändå!

 

Vad vägde du innan du gick ner? 

Jag vägde ca 62-63 kilo. Gick ner till 55,5 kilo ungefär. Kan ju tilllägga att jag är 170 cm lång också.

 

tränade du inte alls mellan dom bilderna? För tycker din mage ser mycket längre ut på den andra bilden? Vill också ha lång mage nämligen så tänkte om det liksom bara räcker att gå ner några kilo? haha :D 

Haha vad kul, har inte ens tänkt på det! Tror inte att magen har blivit längre, men eftersom den har blivit så mycket smalare så ger den ett längre intryck. Jag tränade inte så mycket. Första veckorna tränade jag ingenting, gick bara långa promanader, det är jätebra för fettförbränning. Sen efter några veckor så började jag att löpträna, så jag sprang 20-30 minuter några gånger i veckan. 

 

vad åt du? frukost, luch, middag?:) skulle gärna vilja veta! har alltid velat gå ner i vikt men vet inte riktigt hur "jag ska bära mig åt". det räcker vell inte med att sluta äta, som jag tänker.  

Det här är nästan den viktigaste frågan av alla. När jag körde shapeup så åt jag vad jag ville. Det handlar inte om VAD du äter, utan HUR MYCKET. Jag hade aldrig klarat att helt välja bort kolhydrater tillexempel, därför har shapeup passat mig väldigt bra. Sen blir det ju automatiskt att man äter mycket nyttigare, för att få kalorierna att räcka under dagen. Äter du ett winerbröd på 450 kcal, då får du ju gå hungrig sen = inte kul och bra! Ju nyttigare du äter = detso mer kan du äta, typ. Under de här veckorna så valde jag bort allt socker. Åt inget godis och drack ingen läsk eller alkohol. Förutom kanske något undantag, men då fick jag skriva in det och inte ha lika många kalorier kvar sen på kvällen. Halvera mängden av vad du äter ungefär och ta bort all onödig skit så brukar det bli bra.

Någonting man får räkna med och vänja sig vid är att inte äta sig så mätt som man är vad vid. Innan jag började med shapeup så åt jag så jag storknade, varje måltid.

Nej, du blir inte mätt på en knäckemacka till mellanmål, men du klarar dig utan tvekan på det, utan att få blodsockerfall. Här är ett exempel på en dag:

 


 

 

Hade du såna här "bristningar" eller vad det kallas innan? och isf, har dom försvunnit nu eller sitter dom kvar som typ ärr? :-) 

Nej, jag har haft väldigt tur med bristningar, har aldrig haft några. Om man har det och går ner i vikt så brukar dom vara kvar. Men för många så bleknar dom under åren.

 

Hur ska man skriva på på \" Ange hur lång du är \" ingenting funkar ? Hur gör man igentligen ? 

Hm, vet inte. Det funkade för mig. Om du går in på hemsidan så finns det under Profil och sen Annat. Om du är på appen så finns det längst ner under Profil. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut första gången man gjorde ett konto. Men klicka dig bara framåt tills du är klar och så gå in och ändra i efterhand!

 

Shape up är ingen gratissida va?  

Jo den är helt gratis, det finns dock en GOLD-version, men den har inte jag. Jag tycker det funkar jättebra att köra på gratisfunktionen.

 

Jag skulle jätte gärna vilja göra som du. Men jag har försölt verkligen men.. på ett eller annat sätt så går jag o smugg äter eller köper chips ellernågot sådant..
Hur gjorde du för att hålla dig borta från sånt? 

Det är bara att bestämma sig. Skriver man upp allting blir det svårare att småäta, för då inser man hur mycket man stoppar i sig. Sen är det bara några veckor, det kanske känns jobbigt under tiden man gör det, men det går faktiskt fort! Du gör ju det här för din egen skull, du vill inte småäta! Det är bara att vara hård. Går man och bantar och småäter samtidigt så kommer det inte hända någonting, så kan du hålla på i ett år, det mår man inte bra av. Har du bestämt dig, så kör du dom veckorna du bestämt utan att fuska. Håll siktet på slutdatumet bara. När jag var sötsugen så gick jag ut och gick en långpromenad. Suget försvinner och du bränner fett. Hade du börjat till exempel 1a december, som inte alls var längesen känns det, så hade du redan gått ner 6 kilo nu! DU VILL INTE SMÅÄTA, FÖR DU VILL INTE FÖRLORA.

 

 

 

 

 

 

 

Vad tränade du efter shapeup? Jag skulle behöva lite guidning om hur man ska träna så fettförbränningen sätter igång :D 

Det är jättebra att gå långa promenader. Jag har hund så jag kommer ut ca en timme varje dag. Sen springer jag, det tycker jag om. Och så kör jag spinning och all annan "cardio-träning" som crosstrainer och liknande. Det bästa är att hitta något du tycker är kul. Jag älskar tillexempel dom här träningsformerna och kan längta efter att få ut och springa. Det gör inte alla, så hitta något roligt. Men om inget känns kul så är promenader och löpning det bästa! Bränner fett och "tonar" hela kroppen.

 

Hur fortsatte du efter dessa veckor? Åt du som vanligt då eller och började träna? Ser du likadan ut idag, eller går det snabbt tillbaka? Inspirerande iallafall, kul om du berättade mer! 

Efter dom här veckorna så började jag äta, jättemycket. Det var inte direkt planen men min pojkvänn blev ju sjuk så jag bearbetade det så. Tanken var att jag skulle öka succesivt från 1000 kcal till 1500 kcal någon vecka och sen gå tillbaka till normalt (2000 kcal) men köra igång hårdare med träning. Det är ett bra upplägg! Men även om jag inte gjorde så så gick jag inte upp i vikt så mycket. Lite gick jag upp eftersom jag åt en pizza och en chipspåse varje kväll typ. Men inte alls så farligt. Nu under julen så har jag frossat helt sjukt i det goda. (Det har ingenting med bantingen att göra, inte så att jag "tar igen" det jag missat, utan det är bara sån jag är!) Men trots det så har jag bara lagt på mig 1.5 kilo sen jag var som smalast i september. Nu väger jag 57 kilo! Men har i och för sig mer muskler nu än vad jag hade då! Sen är ju alla människor olika, och kroppar reagerar olika på olika saker!

 

Men gud, vad peppad jag blev nu! :D Vad coolt att det blev så mycket skillnad på så kort tid. Men några frågor,hur mådde du under de veckorna? Märkte du mycket skillnad i humör och energi? Eller mådde du som när du äter normalt? :) Och hur långa promenader gick du och hur ofta? Imorgon ska jag också köra igång med det här, jag blev sjukt taggad nu :D tack tack tack!  

Hm, det är faktiskt väldigt svårt att svara på. Jag mådde faktiskt bra. Man skulle kunna tro att man blir alldeles slapp och mör av att äta så lite, men jag hade jättemycket energi. Kroppen blir liksom van vid 1000 kcal tillslut och lär sig att ta av reserverna. Det var säkert för att man var taggad men jag kände mig mycket piggare och hurtigare. Istället för att ligga framför soffan efter jobbet och äta massa mat och chips så stack jag ut på promenader, och det blir man pigg av! Sen fick jag ju sämre humör de dagarna som jag inte fick ihop det eller om jag inte ätit på länge. Men det var inte jättefarligt. Jobbigast var det psykiskt, jag älskar ju verkligen mat och i vanliga fall så äter jag ofta och jättemycket. Så det var flera kvällar som jag nästan satt och grät i soffan bredvid min pojkvänn som åt chips och godis. Jag ville ju också äta massa goda saker! 

Jag gick ungefär en timme om dagen i rask takt, ibland längre, ibland kortare. 

 

Var det inte jobbigt i början? 

Jo det var jättejobbigt, men då klarade man det för att det var så nytt och spännande, och man vill ju inte ge upp så fort! Efter 1-2 veckor så tänkte man inte så mycket på det, då gick det av sig självt typ. Efter 3-4 veckor var jag så jävla trött på det, ville bara sluta hela tiden. Det var så tråkigt att inte få unna sig och det var svårt att hitta motivation. Men sen efter 4 veckor så såg man slutet nära och då fick man nya krafter och körde på som bara den. Då hade jag börjat löpträna lite också. 

 

Hur har du lyckats behålla vikten? Hur åt du innan? Kram 

Allså jag vet inte, jag skulle faktiskt inte rekomendera någon som bantat att äta som mig. För jag äter massa skit och väldigt mycket. Men så har jag hört att det finns något som heter muskelminne och fettminne, att om du vart tjock länge och sen går ner i vikt är det lätt att kroppen går tillbaka till det tjocka. För mig är det nog tvärtom. Jag har alltid varit relativt smal och genomtränad, så kroppen vill väl antagligen se ut så. Vet inte riktigt hur det funkar.. Men det gäller att testa sig fram, hur ens egen kropp funkar. Sen så tränaade jag ju en del efter jag slutade med shapeup. Så om du tränar några gånger i veckan, rör dig varje dag och tänker lite på att inte äta allför myckt skit för ofta så ska det nog gå bra! Innan åt jag jättemycket och rätt ofta. Åt mycket bra mat då också men väldigt mycket och varje helg skitmat typ. Men inget överdrivet konstigt, äter typ samma nu med, men så rör jag på mig ganska mycket.

 

Vet du vad, jag ska nog ge mig på detta jag också. Men jag vill ha lite klarhet i det hela. Det ända du gjorde var att käka 1000 kalorier om dagen? Du tränade typ inte alls osv? Detta app som du talar om. Jag har en xperia, går det att fixa det till denna mobil? Tusen tack för svar, kram!  

Ja, pretty much så! Lite träning blev det, promenader och så några löpturer de sista veckorna. Jag googlede det lite snabbt bara och det verkar som att det finns till xperia också!

________

 

 

Sen finns det massa mer att skriva, massor med fler tips och vanliga fällor, men det kan vi ta i ett annat inlägg. Hoppas ni har fått svar på det ni undrade! Superkul att så många var intresserade <3  

 

 

________

 

Sen var det några som undrade hur man gör sånna bilder som jag har på sidan av bloggen. Twitter, Instagram, Bloglovin och dom. Kan länka till ett inlägg som förklarar väldigt bra hur man gör :

 

http://georginaa.devote.se/blogs/8513707/hur-man-goer-en-egen-bloglovin-och-kontakta-mig-ikon.htm#cmt_ef34b4 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Upp